Chinese markt en een dokters bezoekje - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ouafae - WaarBenJij.nu Chinese markt en een dokters bezoekje - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ouafae - WaarBenJij.nu

Chinese markt en een dokters bezoekje

Door: Ouafae

Blijf op de hoogte en volg Ouafae

27 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong


Hallo lieve mensen!

Weer twee weken voorbij! Voor mijn gevoel ben ik helemaal geïntegreerd hier in Hong Kong. Voorheen ging ik vaak naar plaatsen waar ook veel toeristen kwamen. Ook voor mijn boodschapjes was ik vaak te vinden in grote winkelcentra. Europese producten zijn ontzettend duur hier, bijvoorbeeld voor een pot Nutella betaal je €8,50, een klein flesje honing kost €7,90 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Chinese producten zijn in vergelijking spotgoedkoop. Daarom ga ik sinds kort meer naar kleine markten en winkeltjes waar meestal alleen de ‘’local’’ inwoners komen. Vooral de vismarkt is een bezienswaardig tafereel om te zien! Ze hebben alle soorten vis en creaties die uit de zee komen. Alles leeft en kronkelt in grote aquariums. Je wijst een vis aan, die word dan gevangen, in een tas gegooid, je betaalt en je krijgt het nog kronkelend mee. Hoe bedoel je vers? Zelf heb ik nog geen vers octopusje gekocht. Maar.. aangezien ik nu tot de ‘’local people’’ behoor zal ik de komende tijd vast nog wel een kronkelend goedje meenemen.

Om even terug te komen op wat ik laatst had geschreven over de klassenverschillen hier in China. Van dichtbij heb ik het weer beleefd. Vorige week was ik ziek geworden. Ik stap niet snel naar een huisarts maar hoge koorts in combinatie met uitslag over m'n hele lichaam vond ik een doktersbezoekje wel de moeite waard. Het begon hier al op campus. Ze konden me niet helpen omdat alles digitaal word geregeld en er geen andere betalingsmogelijkheden zijn voor buitenlandse studenten. Ik werd doorverwezen naar een kliniek bijna een uur verder reizen. Ik kon het niet laten om te zeggen ‘wat nou als ik nu dood neerval? helpen jullie mij dan ook niet?’ Ze begrepen niet wat ik bedoelde. Aangekomen bij de kliniek, vraagt de receptioniste welke soort dokter ik wil? Ze gaf mij een aantal visitekaartjes met foto's van verschillende artsen. Ik dacht dan kies ik maar de knapste man uit... Maar het verschil was dat, hoe duurder de arts, hoe langer de dokters hiervoor hadden gestudeerd. Ik was verontwaardigd. Een consult bij de duurste arts was rond €60 en de goedkoopste was €28. Ik had de duurste genomen maar de minst knappe helaas. De doktersassistente deed alle voorbereidingen. Vragen stellen, bloeddruk meten etc. Toen eindelijk de dokter kwam, keek hij mij niet eens aan. Alleen een blik te werpen op de uitslag constateerde hij meteen een bacteriële infectie. Aangezien ik best wel wat weet over bacteriële infecties en dergelijke, vroeg ik waar hij dat op baseerde zonder maar iets te onderzoeken. Hij keek mij aan alsof ik gek was om zoiets te zeggen en zoveel vragen had. Hij was hier de arts! Mijn huisgenoot zei ook later dat dit de normale gang van zaken was. Ze krijgen dagelijks zoveel mensen op de praktijk dat ze alleen naar de ziekte kijken in plaats van óók naar de persoon. Maar goed, ik kreeg medicijnen in een plastic verpakking zonder enig informatie over het medicijn (bijsluiter) als de arts het maar weet. Ik dacht bij mezelf, waar zeuren we nog over in Nederland dat de gezondheidszorg niet goed is....? Ik ben in ieder geval gelukkig helemaal weer beter.

Afgelopen weekend ben ik naar Ocean park geweest. Dit is een gigantisch pretpark en aansluitend Halloween Fright Night. Het park is echt mega groot en de attracties zijn super heftig. De horror shows waren gewoon ziekelijk eng! Niet te vergelijken met Walibi Halloween Fright Night.

Na twee maanden lang ‘’hard’’ werken hier op stage heb ik een welverdiende brake ingelast. Ik ga aanstaande vrijdag samen met mijn huisgenoot een klein weekje op vakantie naar Taiwan. Taiwan ligt ongeveer een uur vliegen vanaf Hong Kong en is ook een deelstaat van China. We gaan een aantal dagen naar Hualien. Dit ligt in het westen van Taiwan. Hualien heeft prachtige stranden en je kunt daar volop genieten van de natuur (heb ik mij laten vertellen). Daarna gaan we een paar dagen naar Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Dit ligt in het noorden van Taiwan. In mijn volgende verslagje vertel ik jullie weer uitgebreid over mijn avonturen in Taiwan. Ik heb er zin in!!!

Tot spreeks lieve mensen!

  • 27 Oktober 2014 - 17:37

    Sofia:

    Hooooi Ouaffie,

    Mij god...wat jij allemaal meemaakt! Zo zie je maar weer, je weet past wat je mist als je het niet meer hebt! Superkick dat je die Halloween Fright Night hebt meegemaakt. Ik geloof best dat die shows gevaarlijk eng zijn :)
    Super veel plezier in Taiwan! Rust lekker uit, geniet van de omgeving en maak veel foto's! Kben benieuwd!

    Xxx Sofia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ouafae

Actief sinds 19 Juli 2014
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 19185

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 10 Juni 2015

Ouaf in Hong Kong

Landen bezocht: