Chinese New Year!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ouafae - WaarBenJij.nu Chinese New Year!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ouafae - WaarBenJij.nu

Chinese New Year!!

Door: Ouafae

Blijf op de hoogte en volg Ouafae

16 Februari 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo lieve mensen!

Afgelopen woensdag heb ik mijn vriendin Aida uitgezwaaid. Zij heeft 10 dagen met mij doorgebracht. Ik heb het onwijs naar mij zin gehad met haar en Aida ook hier uiteraard! Zoals een goede gids betaamd heb ik haar natuurlijk ook alle hotspots van Hong Kong laten zien en natuurlijk hebben we weer volop gegeten. Inmiddels is eten een passie van mij geworden:p

Februari is de maand van de Chinese Nieuwjaar. 19 februari is het de Chinese Oud & Nieuw die maar liefst 2 dagen duurt. Dit zal het jaar van de schaap worden. Ik heb mij wat verdiept in de Chinese astrologie. Hier betekend oud en nieuw wel iets meer dan alleen de overgang naar een nieuw jaar. Chinese astrologie is gebaseerd op de Chinese dierenriem. Deze bestaat uit 12 dieren. De achtergrond en gebruik kan je vergelijken met de westerse dierenriem, maar de Chinese dierenriem werkt met jaarlijkse tekens in plaats van maandelijkse tekens. De tekens zijn ook totaal verschillend.
Het geboortejaar waarin je geboren bent is gelinkt aan het dier van dat jaar. Maar het seizoen, het uur van de dag Yin & Yang (Yin zijn oneven jaren, en Yang zijn even jaren) en de vijf elementen (hout, metaal, aarde, vuur, water) spelen allemaal een belangrijke rol hierbij. Best ingewikkeld allemaal.

De oorsprong van het grote feest is dat volgens legenden Nian (wat jaar betekend) een mens-etend roofdier was in het oude China. Ongemerkt kon hij huizen binnendringen. Heel het jaar verbleef Nian in de diepe zee en kwam alleen bij de overgang van Oud- op Nieuwjaar tevoorschijn. Al snel leerden de Chinezen dat Nian heel gevoelig was voor harde lawaai en de kleur rood. Op deze manier werd hij dus weggejaagd met explosies, vuurwerk, Chinese leeuwen en het gebruik van de kleur rood in en rondom het huis. Deze gebruiken gaan terug tot de eerste nieuwjaarsvieringen. In ieder geval onwijs gaaf om dit van dichtbij mee te maken.

Rond deze periode gaat iedereen terug naar huis om deze belangrijke dagen met familie door te brengen. Je kan het eigenlijk vergelijken met Kerstmis. De komende weken zal het dus op campus ook totaal niet druk zijn. Ook mijn collega’s nemen allemaal vakantie zodat ze dit kunnen vieren met hun familieleden.

Alleen ik blijf achter op het lab om te werken aan mijn experimenten en scriptie. Maar dat betekend niet dat ik helemaal alleen en eenzaam zal zijn tijdens de Chinese feestdagen. Dit keer zullen mijn lieve nichtjes Laila & Soumaya mij gezelschap komen houden. Dus bij deze lieve nichtjes..... IK HEB ER ONWIJS ZIN IN!!

Tot horens weer!

Ouafae

  • 16 Februari 2015 - 09:35

    Soumaya:

    LEUK! Ik heb er ook super veel zin in.. Tot snel! Love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ouafae

Actief sinds 19 Juli 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 19289

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 10 Juni 2015

Ouaf in Hong Kong

Landen bezocht: